Slim parkeren met XPark bij Mondriaan Tower in Amsterdam

Eddy Boom
17 apr 2020

Xpark heeft de gedeelde parkeergarage van Mondriaan Tower aan de Amstelboulevard in Amsterdam voorzien van haar slimme parkeeroplossing. Voor vastgoedbeheerder CBRE en haar huurders lost het parkeersysteem van XPark, de bekende parkeerproblemen op. Iedere huurder in de Mondriaan Tower kan voortaan zelf, via een gebruiksvriendelijke webapplicatie, het beheer van de eigen gehuurde parkeerplaatsen uitvoeren. Ook is het eenvoudig om parkeerplaatsen voor medewerkers en bezoekers te reserveren.

XPark werkt zonder tickets, passen of druppels. De drie rijbanen van Mondriaan Tower; bestaande uit één inrit, één uitrit en één gecombineerde in- en uitrit, zijn inmiddels allen voorzien van kentekencamera’s en werken in combinatie met slimme software.

Wij hebben aan Nick Verleun van CBRE vijf vragen gesteld over de keuze voor XPark.

  1. Waar liep je tegen aan in jullie parkeersituatie vóór de komst van XPark?
    Bezoekers werden via de individuele huurders aan ons doorgegeven, maar dit verhoogde de werkdruk bij de beveiliging en receptioniste van Mondriaan Tower behoorlijk, waardoor ze eigenlijk niet meer aan hun eigen werk toekwamen. Daarnaast was het erg moeilijk te controleren wie er in de parkeergarage aanwezig waren en of er geen misbruik gemaakt werd van de gehuurde/gebruikte parkeerplaatsen.
  2. Wat heeft de doorslag gegeven bij de keuze voor XPark?
    Het gebruiksgemak van de online portal en de vrijheden die huurders hebben gekregen bij het indelen van hun eigen “virtuele parkeergarage”. De aanwezigheid van de camera’s (met live feed!) is ook zeker voordelig en helpt bij toezicht en handhaving bij de parkeerinstallaties.
  3. Hoe zijn de eerste maanden met XPark bevallen en op welke manier is de situatie nu verbeterd ten opzichte van het verleden?
    In het begin is het altijd spannend! Huurders moeten er aan wennen dat ze nu zelf vrijheden hebben en dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor hun bezoekers/parkeerders. Hoewel het voorzien was, liep het helaas niet altijd even soepel, maar het is lastig om honderden parkeerders tegelijkertijd het nieuwe systeem uit te leggen, met bijbehorende “spelregels”. Het is fijn te zien dat de beveiliging en receptioniste nu meer tijd hebben om hun kerntaken uit te voeren, wat de totale gastbeleving zeker ten goede komt.
  4. Wat zijn de positieve berichten die jullie vanuit huurders horen?
    Het is fantastisch dat de slagboom direct open gaat als gasten (en medewerkers) aan komen rijden, inclusief welkomstbericht! Mensen hoeven niet langer een toegangsbewijs aan te bieden, of contact te zoeken met een receptioniste, en kunnen direct doorrijden.
  5. Zou je XPark aanraden aan andere vastgoedeigenaren of beheerpartijen en waarom?
    Absoluut! Het geeft de huurders hun eigen vrijheden en de beheerder meer controle over het gebruik van de parkeergarage. Bij goed gebruik (door de zogenaamde “back-end gebruikers”) verloopt de doorstroming van het verkeer vele malen beter.